SÅDAN BLIVER DU
BEDRE TIL AT LYTTE
Vi kender alle sammen til vigtigheden af at være god til at lytte, både professionelt og i hjemmet, og virkeligheden er, at vigtigheden af denne evne med høj sandsynlighed kommer til at stige. I følge et af de seneste studier fra McKinsey, vil der i forbindelse med automatiseringen af mange industrier, blive lagt langt mere fokus på sociale og emotionelle kompetencer – hvor evnen til at lytte er i centeret. Ligeledes beskriver Mercer’s Global Talent Trends vigtigheden af ’human skills’ på den fremtidige arbejdsplads – de kompetencer som ikke er til at automatisere – det inkluderer at lytte. Alligevel forbliver evnen til at lytte en kompetence som mange har svært ved at mestre.
Så hvad er en god lytter egentlig, og hvad er ’hemmeligheden’ ved at blive god til det? I følge The International Listening Association, er det at lytte ’processen i at modtage, konstruere betydning, og at svare til verbale eller nonverbale beskeder’ det er komplekst, og nemt at misforstå.
Tegn på en dårlig lytter
Så tidligt som 1948 har researchers identificeret kendetegn på dårlige lyttere – såsom at lades som om man følger med, eller at forberede et svar, inden hele informationen er hørt. En af forhindringerne er at vores hjerne prøver at løse mange forskellige opgaver på samme tid. Vi opsamler lyd og viduel information, afkoder dem til sprog, tilgiver sproget mening, relaterer informationen af sproget til det vi allerede ved og evalutere hvad vi synes om det hele. Ud over det formulerer vi vores svar og lytter efter hvornår det er vores tur til at sige hvad vi mener.
Er du gyldig i ikke at lytte?
Internettet er fyldt med artikler og ’top tips’ til at forbedre din evne til at lytte, og mange træningskurser inkluderer også sessioner i ’active listening’. Men der er et problem med mange af disse artikler og tilgange – de fokuserer på mikro-opførsel indenfor det at lytte. Vigtigheden af øjenkontakt, rollen i verbal opfordren i at fåmodparten til at fortsætte med at snakke, taktikken i at gentage tilbage og gengive meningen af det vi allerede har hørt, afspejle kropssprog, ikke afbryde modparten når de snakker, lægge mærke til deres kropssprog. Som man begynder at tænke mere over den her mikro-opførsel, bliver man nogle gange så selvbevidst at man helt mister evnen til at tænke over taleren eller deres besked. Forståelse for denne adfærd kan også gøre at man i stedet for at blive en god lytter, bliver god til at lades som om man lytter – en som viser alle tegnene på at de lytter, uden egentlig at være til stede.
Du skal være villig til at lytte
At være en god lytter sker ikke nødvendigvis som et resultat af den her micro-behaviours. Grundlaget i at være en god lytter, er at du er nød til at være motiveret til det – du er nød til at ville lytte. Overvej det her – en af dine venner har et problem, og har brug for at tale med nogen som forstår hvad de går igennem. Du mødes med dem og lytter. Her tænker du nok ikke så meget over øjenkontakt, gentagelse og alle de andre mikro-opførelser. Du lytter blot – for det er det du vil, det er dit formål og din motivation. Som Stephen Covey engang skrev, så bør du lytte med intentionen om at forstå, frem for intentionen om at svare.
Så hvad er hemmeligheden til at lytte ordenligt? Forberedelse! Det kan være svært nok i sig selv, så tag dig lidt tid inden mødet og tænk over den:
- Hvad er mit formål med mødet
- Hvordan kan det at lytte hjælpe mig med at nå målet?
- Hvordan kan jeg hjælpe mig selv til at lytte?
- Hvad kan stoppe mig i at lytte ordenligt og hvordan kan jeg komme igennem det?
Disse spørgsmål vil hjælpe dig med at at finde ud af, hvordan du kan blive bedre til at lytte, og hvad du kan få ud af det. Derudover vil det klargøre din hjerne til at lytte fordi du rent faktisk gerne vil og med intentionen om at forstå det der bliver sagt. Ved at fokusere på vores motivation, kan vi blive bedre til at lytte.
Læs vores karriereråd her.
Se flere blogindlæg
Vi har meget mere indsigt at dele ud af på vores blog!
Vi tilbyder
Læs mere om hvilke serviceydelser vi tilbyder – hvad end du har brug for nye medarbejdere, eksterne konsulenter eller rådgivning om din rekrutteringsproces.
Kontakt en konsulent
Vil du høre mere, om hvordan vi kan hjælpe din virksomhed?